Posunutí osy motoru

23.01.2016 10:46

Na tento postup se mě již několik lidí ptalo, ale než sáhodlouhé slohové práce řeknou více obrázky, tak jsem se pokusil úpravu zachytit krok za krokem. Úprava se týká motorku FF-050SK-09250, jiné jsem za tím nezkoušel. 

 

Pokud se ptáte, proč zrovna tento, tak odpověď je parametry:

Operační napětí: 5 - 11.5 V
Optimální napětí: 8 V
Rychlost: 6300 otáček/min.
Výkon: 0.45 W
Točivý moment: 7 g.cm, 0.69 Mn.m
 
Jak vidno, optimální napětí je 8V, což je z mé zkušenosti hodnota, na které tovární analogové modely mají rychlost akorát. Další důležitou hodnotou jsou otáčky, většina starých modelů má otáčky motorů právě okolo 5-6 tis, pokud do nich dáme neadresné, většinou čínské, motory, tak se z modelu stane neřízená střela, protože mají otáčky okolo 10tis a výše. Čili je to asi nejvhodnější motorek na remeotorizace starých modelů.
 
A teď již úprava:
 
Motorek v původním stavu, jeikož doma žádný jiný aktuálně nemám, použil jsem tento starší kus používaný na pokusy
 
 
Motorek otevřeme srovnáním 4 roztemovaných míst v zadní části motoru, používám čápovky bez zubů
 
 
Rozložený motorek kotva a zadek motoru, plastový O kroužek patří na stranu osy ke kotvě. (zapomněl jsem vyfotit tělo motoru, ale na něm se nic nemění) Tady jde jasně vidět mosazné osazení v roli ložiska. 
 
Zadní část motoru z druhé strany, pod kovovou čepičkou se skrývá právě ložisko. V čepičce je nutné vytvořit otvor pro osu.
Zkoušel jsem postup vytažení ložiska a odvrtání plechu vetším vrtákem než je průměr osy - mosaz je do plechu zalisovaná a při pokusu ji vyjmout jsem ložisko pořkodil - zavrženo. Dalším pokusem bylo odvrtání otvoru přes ložisko - opět špatně, pokud byl vrták menšího průměru než osa, dobrý ale osa drhla v plechu, při použití většího průměru jsem ale již "protáhl" i otvor v ložisku a motor házel - zavrženo. Můj postup je obnažení ložiska brusným kotoučkem, nepoškodím si ložisko, zejména průměr jeho díry. Foto před a po 
 
 
Dalším krokem je posunutí osy vůči kotvě a vinutí. Nemám doma speciální nástroje, ale i bez nich se úprava dá realizovat. Osu s vinutím upnu jako na fotce.Kladívkem pak osu sklepu o cca 4mm dolů, stačí velmi malé kladívko. Osa prochází plastem jak vidno, není potřeba extra síla. Foto před a po, rozdíl je snad patrný.
 
 
 
Posunutá osa, lze sovnat s původním stavem
 
 
 
 
Teď už jen motorek složit, ev promazat, vyzkoušet a pokud je vše OK, tak zpátky zatemovat
Takto upravený motor zavázaný v pojezdu mé 740.888